O carte vrajitoare si angajata

« Tiens ton esprit en enfer, et ne désespère pas ! »
 
 
 
De acum trei zile, nu mai aveam nici-o carte noua in limba romana. Era de groaza. Am mers, panicata, chiar innebunita, la librarie si am gasit colacul meu de salvare intr-o carte romano-franceza care depaseste toate granitele.

Ultima carte pe care am citit-o in Franta va fi un roman scris de Liliana Lazar, o romanca de 36 de ani, nativa din Romania, care scrie in franceza si traieste in Franta. Acest roman se numeste Terre des affranchis si este publicata la editura Gaia, specializata in general in literatura nordica. Mi-a placut extrem de mult.

Liliana Lazar scrie un roman misterios, plin de lumina si de spatii de umbra, in care personajul central este o creatura de 100 de kilograme, un fel de Frankenstein, zis si Boul mut, taietor de lemne, ale carui mâini omoara cand el cred ca ele strange in brate. Ascuns in casa mamei sale pentru a scapa de politia, incearca sa-si salveze facandu-se calugar scrib. Abandoneaza securea pentru pana si umple caiete intregi cu texte religioase interzisi de catre Ceausescu. Totusi, actul acesta de rezistenta nu refuleaza impulsurile criminale ale aratarii. Ambivalenta personajului da un aspect delicios "schiop" al cartii.

Terre des affranchis este o poveste politica despre insuportabila usuratate a fiintei., iar Liliana Lazar canta nobletea cu o voce frumoasa si cristalina.
Ma bucur ca am citit-o, ma bucur ca am descoperit-o pe Liliana Lazar, aici in Franta, in tara mea care a devenit tara ei, inainte de a pleca in tara ei care devine din ce in ce mai mult tara mea, pamintul meu de salvare si de viata...


Regarder la lumière (Benjamin Biolay)

Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog

J'ai rencontré des inoubliables...

Beaucoup de choses de... Letiția Ilea